[philiptellis] I love food, and I like writing about food. Follow me as I follow my nose, seeking out gastronomic delicacies wherever I find myself


Sunday, September 26, 2004

La gastronomie française

Que mangent les Français ? Que boivent-ils ? Le petit déjeuner, le déjeuner, le dîner, la vie quotidienne, les occasions spéciales... Quels sont les différents plats auxquels ils s'intéressent ? C'est un sujet qui m'intrigue beaucoup. J'ai donc posé ces questions à mes amis sur l'internet. J'ai aussi trouvé des sites avec des recettes françaises. Cet article est une compilation des réponses des internautes.

Le petit déjeuner

Les Français sont un peu étranges. Pour le petit déjeuner, ils mangent : des tartines, des brioches, des croissants, des baguettes avec du beurre, de la confiture, et des pains au chocolat. Je ai trouvé un peu bizarre cette coutume de manger du chocolat pour le petit déjeuner, mais pour eux, peut-être est-ce normal.

Le petit déjeuner est un petit repas et les gens ne mangent pas trop pour ce repas du matin.

Ils prennent le petit déjeuner en buvant du café, du chocolat ou du thé, mais le thé est plus rare. Il y en a aussi qui boivent du jus d'orange.

Dans les cafés, un petit déjeuner typique est constitué d'une boisson chaude, d'un croissant et d'un jus d'orange.

On mange le petit déjeuner après s'être levé.

Le déjeuner

C'est le repas le plus solide de la journée.

Pour le déjeuner, ils mangent des baguettes, du pâté ou une salade, du poisson, des saucisses, du poulet ou une autre sorte de viande, des légumes ou des féculents, un laitage (comme du fromage ou du yaourt), un peu de vin, et du pain.

L'ordre des plats est important. D'abord, l'entrée, puis un plat principal (viande/poisson/oeuf + légumes), en finissant avec le fromage et/ou un dessert.

Le déjeuner est pris entre 12h et 13h ou entre 15h et 16h. Ça dépend de la région.

Le dîner

Le dîner surtout permet de se réunir tous ensemble. C'est vraiment le repas familial de référence. On le prend souvent en regardant le journal télévisé de 20h.

Il n'y a pas beaucoup de différences entre le repas de midi et celui du soir. Ça consiste en viande, soupe ou poulet. Le dîner est moins copieux que le déjeuner.

Le dessert

Je ne connais pas beaucoup de desserts de France, mais quelqu'un m'a dit que les clafoutis aux cerises sont assez délicieux. J'ai trouvé cette recette, qui met l'eau à la bouche. Il y a aussi d'autres desserts comme les cerises en vin rouge, qui contiennent beaucoup de fruits méditerranéens.

Le fromage

Un exposé sur la gastronomie française n'est pas complet sans parler des fromages et des vins. Il y a plus de 500 variétés de fromage en France. Le Roquefort, appelé le roi des fromages, est un des plus fameux. Les autres sont le Valençay, le Comté, le Brie, et oui, le Camembert.

Le vin

Les vins les plus réputés sont ceux des régions de Bordeaux et de Bourgogne. Ceux d'Alsace et du Val de Loire qui sont blanc et sec m'intéressent. Et qui ne connaît pas le Champagne ?

Différentes régions, différentes cuisines

Dans le Sud-est, du côté de Marseille et Nice, c'est de la cuisine méditerranéenne. Beaucoup d'huile d'olive et aussi du poisson parce que la région est près de la mer. La spécialité de Marseille, c'est la bouillabaisse, une soupe de poissons qui doit cuire très longtemps.

Un peu au nord, il y a Lyon, dont les spécialités sont assez axées sur la charcuterie, avec en particulier l'andouillette (une saucisse à base de tripes) et la rosette (un gros saucisson).

À l'est, dans la Savoie, les plus grandes spécialités sont à base de fromage : fondue au fromage, raclette, tartiflette.

Une des viandes les plus utilisées dans la cuisine du sud-ouest est le canard. Pour la cuisson là-bas, on utilise très souvent la graisse d'oie ou de canard.

En plein centre de la France, est situé Auvergne, une région plutôt montagneuse et paysanne où l'on aime les plats qui les tiennent chaud en hiver ; avec par exemple la potée ou l'aligot.

En Bretagne, les spécialités sont les galettes et les crêpes. Les crêpes bretonnes sont de grande taille, et la pâte est très fine ; elles sont cuites sur une grande plaque ronde.

À Paris, il n'y a pas de spécialité, mais il y a des gens de tout le pays, et ils viennent avec leur cuisine. Pour goûter les différentes cuisines, il ne faut pas faire une tour de France. On peut également rester à Paris.

De nos jours, beaucoup de gens qui travaillent n'ont pas le temps de manger. Ils prennent des sandwiches ou bien achètent leurs repas chez MacDo. Il y a aussi les cuisines d'autres parties du monde comme l'Asie, le proche Orient et aussi l'Afrique du nord.

Je voudrais bien aller en France pour goûter les spécialités de ce pays.

Wednesday, May 12, 2004

Sushi

Yes, I had sushi for dinner tonight. Dinner lasted several hours, and came in many courses.

We went to a not 100% traditional Japanese restaurant. Had to sit cross legged on the floor. The first dish was octopus and prawns. They might have been boiled - I'm not sure, but was quite palatable. The sauces were also good. They serve a single platter for every table of four, and we occupied four tables. This was accompanied with a kind of seafood porridge/thick soup, and a bowl of salad.

Just as the octopus and prawns got over, a vessel of boiling water was brought in, and cockles/coquiles in it. You can sip of the water with your spoon, or pick out the cockles from the shells using your chopsticks.

While that was still boiling, a pan of mushrooms and gingerly seeds (til) was brought in. It was similar to the pan on which sizzlers are served. The musrooms were finished in quicktime.

The next dish was crabcake - or some kind of seafood pie with macaroni and cheese.

After that came this plate with 4 balls of noodles and some seafood curry in the centre.

In the meantime we got in some local wine made of Korean Plums. The Korean word is Soljungmae IIRC. It's quite sweetish - tastes like almonds almost, and has 4 plums at the bottom we later made martinis out of the wine.

The next dish was the first course of sushi. A large platter with balls made of grated white radish and green leaves surrounding it. The raw fish was placed on the balls, about 4 slices per ball. In the centre were two other types of fish, all raw. You eat it with the sauce that you have in front of you. Pick it up with the chopsticks, dip it into the sauce and eat it.

How did it taste? Quite a bit like the sauce actually. Texture wise it was halfway between crunchy and rubberry. I liked it, not sure how well I'll digest it though.

After we were done with the fish, they brought in some more shell fish, this time all raw. I could not identify any of it, but I think one of them was oyster. These weren't completely to my liking, but I tried one of each type just to be sure.

Once we were through with that, they brought in fried eel. This was the first time I'd eaten eel, and it was quite tasty.

It's quite hard to find out what I'm eating because my friends know the Korean word for the dish, but not everyone knows the English word. In most cases they describe it to me and I try and figure out what it is then someone says, "Yes", because he's heard it called that before, and I know that I'm right. Otherwise I can only guess.

The last dish was a surprise, and what made the restaurant not 100% Japanese. Rice and vegetables with fish eggs, and Kimchi. The rice-veg-fish eggs combo was served in a bowl placed on a sizzler platter. Yes it was good. There was some seafood soup that accompanied that, but it wasn't very good and no one had more than a taste of it.

After all that we went down to a second restaurant for a couple of beers. In India when you go out for alcohol you generally get some kind of chatna like channa or fried moong or masala papad with it. In Korea you get fruit and popcorn. All kinds of fruit.

We had watermelon, yellow melon, canteloupe, kiwi fruit, banana, apple, plums, cherry tomatoes (In Korea tomatoes are exclusively fruits), and oranges. The fruits here are huge... seriously huge. I have never seen fruits this size anywhere in India.

Anyway, we left the beer place around 10pm, and headed back. Now off to sleep.

To break from the rule, today was a rainy day. The first rainy week day I've experienced here in Korea. Apparently the rain is acidic so everyone has an umbrella.

Friday, May 07, 2004

Lunch Thai-m

Today's lunch was at a Thai restaurant in the POSCO building. POSCO is to Asia what TISCO is to India (irrelevant fact). Anyway, if you're Managalorean (and Rohan D'Sa and I have been exchanging several of these Mangi related posts), then you'll be able to identify with thai food. The currys are very similar, and yes, there is meat in them.

As usual, rice was served in a separate bowl to each person. Everything else was placed in the centre of the table. Yellow prawn gravy - and the prawns are quite large (no, not jumbo tiger prawns) - made with a generous dash of coconut milk I'm sure, was placed at the centre, along with some kind of chilly beef (with seriously huge red and green chillys cut into thin slices). There was also prawn fried rice, and some kind of meat fried in batter - I did not ask what it was.

The food was tasty. I managed to eat it all with my chopsticks. The most interesting thing was that even the Thai restaurants in Korea serve Kimchi.

As is true with most restaurants here (and in the US too), coke, fanta, etc., come with unlimited refills.

The restaurant was quite a walk away, and we sort of digested the food on the way back. I practiced reading the names of all the restaurants on the way.

The Korean word for rice is Pap. The Thai word for the same is Pad. Quite different from Chawal, and cooked slightly differently too.